|
Ο Αναστάσιος Τσόπελας γεννήθηκε στα Κρεμμύδια Μεσσηνίας το 1939 και σε εφηβική ηλικία μετέβη στην Αθήνα, όπου και σπούδασε Μαθηματικός. Στη συνέχεια, εργάστηκε ως Εκπαιδευτικός στη Δημόσια Εκπαίδευση.
Παρόλα αυτά, από μικρός το ενδιαφέρον του ήταν στραμμένο στον ουρανό και στην αεροπορία. Κατά τη διάρκεια του Β’ ΠΠ, σε παιδική ηλικία παρατηρούσε τα γερμανικά και τα συμμαχικά αεροπλάνα. Η πρώτη του κοντινή «επαφή» με αεροσκάφος ήταν
στις αρχές της δεκαετίας του ’50, στην περιοχή του Περιστερίου, όπου ελαφρύ εκπαιδευτικό αεροσκάφος της ΠΑ είχε εκτελέσει αναγκαστική προσγείωση σε χωράφι μπροστά στα μάτια του. ![]() Χειμώνας 1987 πτήση εθισμού με το SX-ALE της Αερολέσχης Πειραιώς Η αρχική εκπαίδευση στην Αερολέσχη Πειραιώς
Παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες, εγγράφεται ως μαθητευόμενος χειριστής στη Σχολή Χειριστών της Αερολέσχης Πειραιώς και ξεκινά πτήσεις με PA38 τον Απρίλιο του 1988 με εκπαιδευτή τον Γιάννη Καραμιχάλη. Στις αρχές του 1989, ο Γιάννης αποχαιρετά την Αερολέσχη Πειραιώς και όπως είναι φυσικό αυτό αποτελεί την πρώτη «αεροπορική» απογοήτευση του Τάσου, που αποχωρίζεται από τον εκπαιδευτή του ο οποίος είναι ο πρώτος που τον έχει «εθίσει» στη γενική αεροπορία και του έχει μάθει το βασικό χειρισμό του αεροπλάνου. Έχει την τύχη ωστόσο να συνεχίσει με εκπαιδευτή πτήσεων τον Στέφανο Ζουγανέλη, ο οποίος αναλαμβάνει την εκπαίδευσή του στον κύκλο του αεροδρομίου. Στις 31 Μαρτίου του 1989 εκτελεί την πρώτη του πτήση ΣΟΛΟ με το C152 SX-AMH, η οποία όμως δεν πήγε καλά. Κακή προσγείωση και απογοήτευση... Τραγική ειρωνεία: το ίδιο βράδυ ο Τάσος γυρίζει σπίτι και η κρατική τηλεόραση έχει τηλεοπτική σειρά της εποχής γυρισμένη στο Α/Δ Δεκέλειας, με σενάριο επεισοδίου: χειριστής Τ41D είχε εκτελέσει αποτυχημένη προσγείωση… ![]() Νοέμβριος 1989 - ΣΟΛΟ πτήση με το SX-ALY της Αερολέσχης Πειραιώς Η συνέχεια στην Αερολέσχη Ελληνικού και η απόκτηση του PPL(A)Τον Ιούλιο του 1990 μετεγγράφεται στην Αερολέσχη Ελληνικού με εκπαιδευτή τον Αθανάσιο Λέκκα, ο οποίος τον ενθαρρύνει σημαντικά και μέσα σε μόλις 2 πτήσεις τον βάζει ΣΟΛΟ ναυτιλία με το C172 SX-AMZ. Η συμβολή του Θανάση στην επιτυχή ολοκλήρωση της εκπαίδευσης του Τάσου, ο οποίος πριν γνωρίσει τον Θανάση είχε αλλάξει τουλάχιστον 2 εκπαιδευτές, ήταν τεράστια. Το ηθικό του Τάσου αναπτερώνεται από την πρώτη στιγμή που πιάνει στα χέρια του το C172 με τον Θανάση δίπλα. Ο Θανάσης αν και του «έριχνε» δυνατά κατσαδιάσματα, ταυτόχρονα τον εμψύχωνε και του έδειχνε τις δυνατότητές του όπως κανείς άλλος. Ο Τάσος έλεγε ότι «αν δεν είχα γνωρίσει τον Λέκκα δεν θα είχα πάρει πτυχίο». Τελικά, η εκπαίδευση ολοκληρώνεται και ο Τάσος αποκτά το PPL(A) στις 29/09/1990 με πρακτική εν πτήση εξέταση στο Α/Δ Μαραθώνα με εξεταστή τον Γ. Αδαμόπουλο. «Να κάνετε 2 – 3 ώρες αναγκαστικές» είναι η κυριότερη επισήμανση του εξεταστή προς τον εκπαιδευτή του. Έτσι και έγινε. Η εκπαίδευση δε σταματά μετά το πτυχίο και ο Τάσος με τον Θανάση «λιώσανε» το SX-AMZ στις αναγκαστικές στον Μαραθώνα τον πρώτο καιρό (’90 - ‘91). ![]() ![]() Δεκέμβριος 1990 – Α/Δ Μαραθώνα Εκπαίδευση σε αναγκαστικές με τον Θανάση Λέκκα και το SX-AMZ ![]() Πάνω: 1990 - Ο Τάσος με το SX-AMZ Κάτω: 1991 – Ο Τάσος απογειώνεται στον RWY 34 του Μαραθώνα με το SX-AMZ
Μετά την απόκτηση του πτυχίου ο ενθουσιασμός και επιθυμία για πτήση ολοένα και αυξάνονται και από τον Οκτώβριο του 1990 έως και το Μάρτιο του 1994 εκτελεί πτήσεις αναψυχής, κυρίως με τα αεροσκάφη της Αερολέσχης Ελληνικού: SX-AMZ, SX-AOV (πρώην D-EICO), το C150 SX-ANS του Αθ. Λέκκα, το SX-APL του Τάκη Βαλιώτη, το SX-APA του Κώστα Λεβέντη κ.α. ![]() Α/Δ Μαραθώνα Απρίλιος 1991, η εκπαίδευση δεν τελειώνει μετά το πτυχίο. Πτήση με τον φίλο και εκπ/τή του Αθ. Λέκκα με το SX-AMZ της Αερολέσχης Ελληνικού ![]() Α/Δ Μαραθώνας, Ιανουάριος 1992 πτήση με τον παντοτινό του φίλο-αεροπόρο και συμμαθητή του στην Σχολή Χειριστών της Α/Λ Πειραιώς Χρ. Σταθόπουλο ![]() Α/Δ Μαραθώνα, 1993 runup με το SX-ANS του Αθ. Λέκκα ![]() Το SX-ANS του Θανάση Λέκκα στο Α/Δ Μαραθώνα - ο Τάσος ετοιμάζεται να πετάξει με φίλο του ![]() 1993: Πτήση πάνω από το υπό κατασκευή Ελ. Βενιζέλος Η εποχή του .. ΜαραθώναΕκείνη την εποχή, το αεροδρόμιο του Μαραθώνα ήταν ο κεντρικός πυρήνας της Γενικής Αεροπορίας στην Ελλάδα. Δεν υπήρχε άλλο αεροδρόμιο σαν το Μαραθώνα. Το Τατόι αποτελούσε σημαντική συνιστώσα της Γενικής Αεροπορίας ως αεραθλητικό κέντρο, αλλά είχε αρκετούς περιορισμούς σε σχέση με το Μαραθώνα (στρατιωτική βάση με περιορισμό στο ωράριο, δραστηριότητες μόνο για αερολέσχες και όχι για ιδιώτες κλπ.). Στο Μαραθώνα ο Τάσος δεν πήγαινε μόνο να πετάξει, να κάνει το μάθημά του και να φύγει. Πήγαινε να ακούσει, να δει, να ζήσει τα αεροπλάνα, να μιλήσει με όλους τους χειριστές, εκπαιδευτές, ελεγκτές, μετεωρολόγους, πυροσβέστες, μηχανικούς, αερολιμενικούς – όλους. ![]() Δεκέμβριος 1990 – Η πίστα του Α/Δ Μαραθώνα, διακρίνεται το κεντρικό κτήριο και η επέκταση (δεξιά) αυτού που ήταν γραφεία της Α/Λ Ελληνικού ![]() 04/04/1993 ο Τάσος με το φίλο του Σπύρο Κουτσογιαννόπουλο – η φωνή του Σπύρου ακούγεται ακόμα στα αφτιά μας στην 119,70 ![]() 1988 - Ο Μαραθώνας ήταν αεροδρόμιο για μικρούς και μεγάλους, στην πάνω φωτό διακρίνεται ο εκπ/της Ιωάννης Καραμιχάλης με το SX-ALE της Α/Λ Πειραιώς
Στο Μαραθώνα πήγαινες πρωί και έφευγες βράδι… μέχρι να τελειώσει η συντήρηση του SX-AMZ… γιατί την επόμενη ημέρα έπρεπε να πετάξει ξανά και ξανά, να προλάβουν να πετάξουν όλοι. Οι σχέσεις των αεροπόρων στο Μαραθώνα ήταν τέτοιες που για παράδειγμα βρίσκονταν όλοι μαζί το Πάσχα στο αεροδρόμιο για να ψήσουν. Στον Πύργο Ελέγχου (που δεν ήταν Ελέγχου - ήταν AFIS - αλλά έτσι συνηθιζόταν να λέγεται) ανέβαινες, όχι απλά για να καταθέσεις το σχέδιο πτήσης και να φύγεις, αλλά για να χαζέψεις τη θέα, την κατασκευή της δεύτερης πίστας (γιατί η πρώτη είχε γεμίσει ασφυκτικά), τα ατελείωτα NOTAMs από το TELEX και φυσικά, μπορεί να έπιανες και το μικρόφωνο. Οι άριστες σχέσεις όλων των εμπλεκόμενων οδήγησε τη Γενική Αεροπορία σε μια μεγάλη ανάπτυξη συνεργατικών (σωματειακών και ιδιωτικών) πρωτοβουλιών, από τις οποίες κάποιες υπάρχουν μέχρι και σήμερα. ![]() Α/Δ Μαραθώνα 1990, μπροστά από το υπόστεγο της Aegean Συνεργασία με τον Ηλία Σοφιανό - Αερολέσχη ΔεκελείαςΜέσα σε αυτό ακριβώς το κλίμα, ο Τάσος αντιλήφθηκε ότι η Γενική Αεροπορία μπορεί να προχωρήσει μέσα από συνεργατικά σχήματα, τα οποία θα προωθούσαν τον αεραθλητισμό, την ασφάλεια των πτήσεων και την ουσιαστική εκπαίδευση χειριστών. Έτσι, το καλοκαίρι του 1994 έρχεται σε επαφή με τον Η. Σοφιανό και συμμετέχει μαζί του σε συνεργατικό σχήμα με το PA-28 SX-AGD με έδρα το Τατόι, ενώ πολύ σύντομα μαζί με άλλους καταξιωμένους αεροπόρους του χώρου, εκείνη την εποχή (1995) εμπνέονται από το όνομα του Α/Δ Δεκελείας και συν-ιδρύουν την ιστορική Αερολέσχη Δεκελείας. Ταυτόχρονα ο Τάσος συμμετέχει σε διάφορους συλλόγους και αεραθλητικά σωματεία σε θέσεις Διοίκησης (ΣΠΑ, Α/Λ Δυτικής Αττικής κλπ.).
Από το 1995 έως και τα τέλη του 1999 στα πλαίσια δραστηριοτήτων της Αερολέσχης Δεκελείας αναλαμβάνει τη διαχείριση του αγαπημένου του C150E SX-ANR, το οποίο επιχειρούσε κυρίως στο Α/Δ Μαραθώνα. Ο Τάσος απέκτησε ανεκτίμητη εμπειρία από τη συνεργασία του όλα αυτά τα χρόνια με τον Ηλία Σοφιανό. Η ίδρυση της Αερολέσχης ΜεσογείωνΈχοντας ήδη πάνω από 12 χρόνια εμπειρίας στον αεροπορικό χώρο, στα τέλη του 1999 ο Τάσος θέλει να οργανώσει με τη δικιά του παρέα μια άλλη μορφή συνεργατικού σχήματος, δίνοντάς του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ξεκινώντας στην κυριολεξία από το μηδέν μαζί με άλλους αεροπόρους, εμπνέεται και ιδρύει την Αερολέσχη Μεσογείων το Δεκέμβριο του 1999. Στα τέλη του 2000 η Αερολέσχη Μεσογείων αποκτά το SX-ANR και ουσιαστικά ξεκινούν οι δραστηριότητές της. Η ιστορική πρώτη πτήση της Αερολέσχης Μεσογείων εκτελείται στις 09/12/2000 στο Α/Δ Δεκέλειας με PIC τον ίδιο τον Τάσο. ![]() Α/Δ Δεκέλειας, άνοιξη 2000, μόλις έχει γίνει παραλαβή του SX-ANR από βάψιμο. Από την πρώτη στιγμή της ίδρυσης της Αερολέσχης μας, ο Τάσος αφιέρωνε με πάθος τον ελεύθερό του χρόνο στις δραστηριότητες του σωματείου και ακόμα περισσότερο μετά τη συνταξιοδότησή του. Μετά το κλείσιμο του Α/Δ του Μαραθώνα και την ολιγόμηνη παραμονή στο Α/Δ Ελληνικού (2001), η έδρα της Αερολέσχης Μεσογείων μεταφέρεται στο Α/Δ Δεκέλειας. Ο Τάσος μετά από καιρό βρίσκει ξανά ορισμένους φίλους του από το Μαραθώνα. Η παρέα της αερολέσχης μεγαλώνει, ιδιαίτερα μετά την έναρξη της Σχολής Χειριστών το 2004 και αυτό που είχε οραματιστεί ο Τάσος παίρνει σάρκα και οστά. Ο Τάσος είναι ο πυρήνας της παρέας, είναι πάντα παρών στην αερολέσχη για να ζήσει όλες τις δυσκολίες αλλά και τις χαρές και τις επιτυχίες της. Ένιωθε πολύ μεγάλη χαρά να βλέπει ένα νέο χειριστή να βγαίνει πρώτο ΣΟΛΟ ή να παίρνει πτυχίο, να δει ένα πλήρωμα να φέρνει κύπελλα από τους αγώνες, ή απλά και μόνο ένα μαθητή να πετυχαίνει σε ένα διαγώνισμα. ![]() Α/Δ Ελληνικού, Καλοκαίρι 2001, μπροστά στο αγαπημένο του SX-ANR ![]() Α/Δ Ελληνικού, Σεπτέμβριος 2001, πτήση δασοεπιστασίας με το SX-ANR και τον Ηλ. Τσόπελα ![]() Α/Δ Δεκέλειας, Μάρτιος 2003, με το SX-ANR ![]() Α/Δ Κωπαϊδας Ίκαρος, 21/07/2004, προσγείωση με το SX-ASG, στα χειριστήρια ο Τάσος ![]() 20/05/2009, Πτήση από Τατόι για Πάρο με τους Ι. Ρήγα και A. Domeniconi ![]() 21/03/2010, πτήση με τον αεροπόρο-φίλο Αλέξη Τζαβέλλα Η αισιοδοξία του, τα οράματά του και οι φιλοδοξίες του για το μέλλον πολλές φορές υπερέβαιναν τη λογική, παρόλα αυτά δικαιωνόταν και μας εξέπληττε ευχάριστα όλους. Στις αρχές του 2004 οπότε ξεκίνησε να λειτουργεί η Σχολή Χειριστών της αερολέσχης και παρά τις επιφυλάξεις των υπολοίπων, προέβλεψε ότι υπήρχε η αναγκαιότητα για απόκτηση δεύτερου αεροπλάνου. Τελικά, αποκτήθηκε ένα C172 από το Βέλγιο (νυν SX-ASG) και αμέσως αποδείχθηκε η ορθότητα της επιλογής. Το SX-ASG έκανε πτήσεις ρεκόρ για τα τότε δεδομένα της αερολέσχης μας. Το ίδιο ακριβώς συνέβη και στα τέλη του 2009, όταν διαφάνηκε η ανάγκη για αντικατάσταση του C150 με C172. Δεν ήταν καθόλου διστακτικός και χάρη σε εκείνον αγοράστηκε από την Ολλανδία το νέο C172 (νυν SX-ASV). ![]() ![]() ![]() ![]() Ο Τάσος είναι ο πυρήνας της παρέας, είναι πάντα παρών στην αερολέσχη και .. πρωτοπόρος στα μαστορέματα!
Ο Αναστάσιος Τσόπελας διετέλεσε Πρόεδρος του Δ.Σ. της Αερολέσχης Μεσογείων από την ίδρυση του σωματείου μας έως και το Φλεβάρη του 2012 και στη συνέχεια Αντιπρόεδρος του ΔΣ. Ο Τάσος έφυγε για την μεγαλύτερη πτήση του στις 13/08/2016, αλλά τα οράματά του, η ενέργειά του, το πάθος του και οι φιλοδοξίες για την αεροπορία και τη ζωή θα μας εμπνέουν στο μέλλον. ![]() Καλή πτήση Τάσο! Λίγα από τα πολλά αξέχαστα κωμικά γεγονότα με τον Τάσο:1) Ο Τάσος περιέγραφε πώς τον είχε παιδέψει ο εκπαιδευτής του στην πρώτη εκπαιδευτική πτήση όπου δεν του είχε δείξει το trim. «Στην δεύτερη πτήση μου λέει: σήμερα θα μάθουμε το trim..- το πιάνω Αααα! Τί ωραίο που είναι το αεροπλάνο! » 2) Τα γέλια του Θανάση Λέκκα όταν ζητούσε από τον Τάσο να του πει κάτι στα αγγλικά θα αντηχούσαν ακόμα (αν υπήρχαν) στα κτήρια του Α/Δ του Μαραθώνα
3) Πτήση κάπου στα μέσα δεκαετίας 90 με το Rally του Σ. :
4) Χτυπάει το τηλέφωνο στον Πύργο του Α/Δ Μαραθώνα και το σηκώνει ο Νίκος Ο. ![]() 1988 Α/Δ Μαραθώνα, στο μικρόφωνο.. ο Νίκος Οικονόμου
5) Κάπου το 2006 στο Τατόι...ένα πρωί, διάλογος (στο περίπου – όπως μας έχει μεταφερθεί..) με εκπαιδευτή: ![]() Πικέρμι, 06/03/2005, βράβευση του χειριστή Alessio Domeniconi για τις περισσότερες ώρες πτήσεως και τα ...πρωινά ξυπνήματα!
Προετοιμασία για ταξίδι DUAL LGMR – KARYSTOS - LGMR με Θανάση Λέκκα 14/07/1990 (διάλογος μαθητή - εκπ/τη): ![]() Απρίλιος 1991 - Λέκκας και εκπαίδευση πάνε με καφέ και SX-AMZ!
7) Κάπου το 1992 – πτήση με το SX-AOV: αμέσως μετά την απογείωση... ![]() Α/Δ Μαραθώνα 25/03/1991, πτήση με το D-EICO της Αερολέσχης Ελληνικού
8) Πτήση με τον πατέρα του Τάσου, Ηλία Τσόπελα (τότε ήταν περίπου 90 ετών) στα μέσα δεκαετίας 90, ανοιχτά της Νέας Μάκρης προς Ραφήνα με το SX-ANR Βίντεο - 13/05/2005
Ο Τάσος στο Α/Δ Αλμυρού με το SX-ANR και τη Βούλα Τσόπελα |